loading...

معرفی ابزارهای صنعتی

بازدید : 335
جمعه 10 مرداد 1399 زمان : 16:05

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان یک سیستم تصفیه فاضلاب کارآمد و موثر برای انواع مراکز درمانی می باشد. استفاده از این سیستم شرایط خاص خودش را دارد. همانطور که می دانید بیمارستان هایی که به شبکه جمع آوری فاضلاب وصل نمی باشند می توانند تصفیه خانه اختصاصی داشته باشند که شرکت مهاب این امکان را فراهم کرده است.

البته باید توجه داشت تصفیه فاضلاب های بیمارستانی اگر به شکل مدیریت نشده انجام شود خطراتی را به دنبال خواهد داشت. زیرا لجن و پسابی که در طی تصفیه فاضلابهای بیمارستانی تولید می شود، می تواند علاوه بر خطرات شیمیایی، خطر بالقوه انتقال بیماری های عفونی را نیز به همراه داشته باشد.

لذا ضرورت دارد که از وضعیت خروجی فاضلاب بیمارستانها اطلاعات دقیق و صحیح داشت. در عین حال باید تمهیدات کافی برای جلوگیری از ورود فاضلاب بیمارستانی بدون تصفیه به محیط زیست اندیشیده و از دفع آنها به آب ها سطحی و زیر زمینی که موجب آلودگی و در نتیجه اشاعه بیماری در بین افراد سالم جامعه می شود جلوگیری شود.



پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان



شرکت مهندسی فراب زیست فراز با سابقه ای طولانی، طراح و سازنده انواع پکیج تصفیه فاضلاب میباشد.

تعریف فاضلاب بیمارستانی و لزوم تصفیه آن

به فاضلابی که از قسمت های مختلف بیمارستان دفع می شود در مجموع فاضلاب بیمارستانی گفته میشود. این فاضلاب شامل فاضلاب بهداشتی، فاضلاب انسانی و مقداری فاضلاب عفونی، آنتی بیوتیک ها و داروهای مختلف می باشد که از آزمایشگاه ها و اتاق های عمل و سایر قسمت های بیمارستان دفع می شود . این پساب ها در نهایت وارد شبکه فاضلاب بیمارستان شده و با فاضلاب بهداشتی انسانی ادغام می شود. در نتیجه فاضلاب بیمارستانی تلفیقی از فاضلاب بهداشتی انسانی و فاضلاب عفونی می باشد.

مقدار فاضلاب عفونی در مقایسه با فاضلاب بهداشتی انسانی بسیار کم تر است و در برخی بیمارستان های عمومی که آزمایشگاه و اتاق عمل ندارند فاضلاب بیمارستان تقریبا همان کیفیت فاضلاب بهداشتی انسانی را خواهد داشت. در مراکز درمانی که این دارای این بخش ها نیز هستند فاضلاب آنها اندکی از لحاظ کیفی از فاضاب بهداشتی انسانی سنگین تر می باشد و غلظت آلاینده ها در آنها بیشتر می باشد.

فاضلاب بیمارستان

تصفیه فاضلاب بیمارستانی در مقایسه با تصفیه انواع فاضلاب های شهری و بهداشتی و انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این دلیل که فاضلاب بیمارستانی علاوه بر آلاینده های موجود در فاضلاب بهداشتی، شامل آلاینده های عفونی نیز می باشد. همانطور که گفته شد این آلودگی ها از قسمت های مختلف بیمارستان همچون آزمایشگاه، اتاق عمل، دیالیز و … وارد فاضلاب میشوند. این آلاینده ها با فاضلاب بهداشتی انسانی ترکیب شده و بار آلی فاضلاب را افزایش می دهد. بنابراین باید گفت که فاضلاب بیمارستانی در مقایسه با فاضلاب بهداشتی سنگین تر بوده و تصفیه آن نیز پیچیده تر خواهد بود.
اجزای تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی مهاب دارای واحدهای زیر می باشد:

تصفیه اولیه : جهت حذف بخشی از مواد آلی و مواد جامد معلق به کار گرفته می شود.

تصفیه بیولوژیکی ثانویه : این مرحله 95 % باکتریها که بیشتر تخم انگلها را بهمراه 90% آلودگی و بخش مهمی از ویروسها به همراه لجن ته نشین شده حذف خواهند کرد. پساب خروجی از تصفیه ثانویه تقریباً عاری از عوامل بیماریزا انگلی خواهد بود ولی هنوز مقادیر مهمی از باکتریها و ویروسها را به همراه خود خواهد داشت.

تصفیه تکمیلی : پساب خروجی از تصفیه ثانویه احتمالاً دارای مواد آلی خواهد بود که جهت گندزدایی مناسب نمیباشد. بنابراین پساب باید فرآیند تصفیه تکمیلی نظیر لاگون را طی کند. اگر زمین کافی و یا شرایط مناسب برای احداث لاگون وجود ندارد می توان صافی ماسه ای تند جهت کاهش جامدات معلق را استفاده کرد.

سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان


مخزن ذخیره لجن (Sewage holding tank) :

لجن انباشت شده در انتهای مخزن ته ­نشینی، توسط پمپ انتقال لجن که به صورت ایر- لیفت پمپ می­باشد، به مخزن ذخیره لجن انتقال داده می­شود. پمپ ایر-لیفت پمپی است که توسط هوا، عمل لیفت و انتقال را انجام می­دهد. خط تغذیه هوای این پمپ، از بلوئرهای هوادهی تصفیه­ خانه تامین می­شود. لجن انباشته شده در این مخزن، در دوره ­های عمدتا چندماهه (بسته به ظرفیت مخزن) باید تخلیه شود. همچنین این می­تواند با پروسه ­های تصفیه تکمیلی (مانند فیلتر پرس)، آبگیری شده و تبدیل به پسماند جامد و خشک شود.

تصفیه لجن :

لجن ناشی از تصفیه فاضلاب بیمارستان جهت اطمینان از حذف بیشتر عوامل بیماریزا نیازمند هضم بی هوازی است. یک روش جایگزین جهت بی خطرسازی لجن حاصل، خشک کردن و سپس سوزاندن آن به همراه زائده های عفونی می باشد. پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی در داخل محوطه بیمارستان سبب تولید لجن خواهد شد که دارای مقادیر زیادی تخم انگل و سایر عوامل بیماریزا می باشد.

مخزن هوادهی (Aeration chamber) :

مخزن یا تانک هوادهی، مهم­ترین بخش پروسه تصفیه بیولوژیکی می­باشد. در این قسمت، هوا توسط بلوئر یا دمنده های هوا، تولید شده و توسط دیفیوزرهای تعبیه شده در کف مخزن، در کل مخزن یا تانک هوادهی به صورت منظم پخش می­شود. هوای تولید شده، سبب می­شود تا باکتری ­های هوازی، توسط آن شروع به فعالیت و تکثیر کرده و پروسه بیولوژیکی تصفیه فاضلاب (تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب) انجام شود. در این مرحله مواد آلی موجود در فاضلاب تجزیه شده و تبدیل به توده ­ها و لخته ­های بیولوژیکی می­شوند.

آشغالگیر (Screen) :

آشغالگیر، در پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی ، جهت جداسازی اجزای بزرگ و آشغال­ های موجود در فاضلاب می­باشد. این آشغالگیر می­تواند به صورت شبکه های فلزی با مش بندی مناسب (آشغالگیر دستی) یا آشغالگیر مکانیکی باشد. عدم جداسازی آشغال­ ها و ذرات و اجزای بزرگ در ورودی فاضلاب، می­تواند سبب آسیب به سایر سیستم های مکانیکی در سایر مراحل تصفیه باشد.

اجزای دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان

مخزن نگهداری پساب و کلرزنی (Disinfection chamber) :

پساب شفاف شده از قسمت ته­ نشینی، توسط ایر لیفت پمپ به مخزن نگهداری پساب انتقال داده می­شود. پمپ ایر لیفت پمپی است که توسط هوا، عمل لیفت و انتقال را انجام می­دهد. خط تغذیه هوای این پمپ، از بلوئرهای هوادهی تصفیه­ خانه تامین­ می­شود. در این قسمت پساب جهت کلرزنی ، به قسمت کلرزنی به صورت ثقلی منتقل می­شود.

سیستم تامین هوا ، دمنده هوا (Blowers) :

تامین هوای مورد نیاز جهت انجام پروسه تصفیه بیولوژیکی، توسط دمنده ها یا بلوئرهای هوادهی می­باشد. مهم ترین پارامتر در انتخاب بلوئر مناسب، میزان ظرفیت تولید هوا (مترمکعب در ساعت)، و فشار مورد نیاز جهت انتقال هوا ( حداکثر ارتفاع مخازن هوادهی) می­باشد. بلوئرهای هوادهی به دو صورت ساید چنل جهت ظرفیت­های پایین تر و روتز بلوئر (دمنده­هایی با قدرت بالا) می­باشند.

مخزن ته نشینی (Sedimentation chamber) :

در مخزن ته­ نشینی، لخته ­های بیوژیکی تولید شده در تانک یا مخزن هوادهی، در سطح انتهای مخزن ته ­نشین شده و پساب شفاف شده از خروجی بالای مخزن (وی-ناچ)، خارج می­شود. درصورت طراحی مهندسی و صحیح سیستم تصفیه خانه و اجرای دقیق تصفیه خانه، BOD پساب خروجی بهداشتی، در این قسمت به کاهش بالای 90 درصد خواهد رسید.

مخزن نگهداری پساب و کلرزنی (Disinfection chamber) :

جهت کلرزنی و گندزدایی فاضلاب بیمارستان از این مخزن می­توان استفاده کرد . در این قسمت توسط پکیج کلرزن، کلر به صورت هیپوکلرید سدیم یا کلسیم، به پساب تزریق می­شود. در مخزن کلرزن عمدتا توسط صفحات جداگر، طول مسیر حرکت جریان ترکیبی مایع، افزایش می­یابد. همچنین در برخی سیستم­های اجرایی، کلر به خط لوله مارپیچ شکل تزریق می­شود.

ساختار دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی

پمپ انتقال لجن (Sewage pumps) :

پمپ انتقال لجن عمدتا ایر-لیفت پمپ می­باشد. پمپ ایر-لیفت پمپی است که توسط هوا، عمل لیفت و انتقال را انجام می­دهد. خط تغذیه هوای این پمپ، از بلوئرهای هوادهی تصفیه­ خانه تامین می­شود

لوله های انتقال هوا و لجن و تجهیزات جانبی :

شامل پایه های نگهدارنده و تمامی لوله کشی هایی است که بمنظور انتقال هوای تولیدی توسط بلوئر، انتقال لجن و … می بایست توسط تیم نصب انجام گیرد .

تابلو برق :

تابلو برق جهت کنترل اجزای الکترومکانیکال و برقی تصفیه­ خانه می­باشد. این تابلو توسط مهندسین متخصص برق، متناسب با توان اجزای برقی و تعداد آنها، طراحی و اجرا می­شود. مهم ترین اجزای الکترومکانیکال تصفیه خانه بلوئرهای هوادهی و پمپ­ ها می­باشند.

کلریناتور (Chlorinator) :

جهت رساندن مقادیر میکروبی به آن حدی که در طبیعت وجود دارد پساب خروجی از تصفیه تکمیلی باید فرآیند کلرزنی تا نقطه شکست را نیز پشت سر بگذارد. گندزدایی ممکن است با دی اکسید کلر(بسیار کارآمد) هیپوکلرید سدیم یا گاز کلر انجام گیرد. سایر گزینه ها شامل روش هایی نظیر استفاده از اشعه ماوراء بنفش می باشد.

گندزدایی پساب خروجی به ویژه در نقاطی که پساب به مناطق ساحلی وارد میگردد که محل زیست سخت پوستان میباشد و مردم منطقه عادت به خوردن سختپوستان به صورت خام دارند با دقت و نظارت بیشتر ضروری تر می باشد.

پکیج کلرزن یا سیستم کلریناتور ، شامل اجزای اصلی زیر می­باشد:

مخزن جهت ترکیب پودر کلر (هیپو کلرید کلسیم یا سدیم) با نسبت تعیین شده با آب، و تولید مایع کلر
پمپ تزریق کلر مایع تولید شده
میکسر و پروانه و شافت جهت همزنی و تولید مایع کلر

مزایای دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان

از مزایای پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مصرف انرژی پایین بدلیل استفاده از تجهیزات با کیفیت در تولید
قابلیت ارتقاء بدلیل طراحی خاص و باز گذاشتن مسیر ارتقاء تجهیزات
قابل حمل بودن و جابجایی راحت در صورت ضرورت و ایجاد تغییر در واحد های مختلف بیمارستان
اشغال سطح خیلی کم و در صورت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن تقریبا زیر زمینی بودن دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان (به دلیل طراحی خاص و ویژه)
عدم ایجاد بو بخاطر تصفیه فاضلاب پیشرفته
شکل ظاهری مناسب در پکیج هایی که بصورت فلزی یا پلی اتیلنی تولید می گردد.

مزایای پکیج تصفیه پساب بیمارستان

علاوه بر پکیج های تصفیه فاضلاب در بیمارستان می توان از سیستم های بی هوازی با قیمت کمتر و نهایتا کیفیت پساب خروجی پایین تر استفاده نمود. در این صورت بدلیل ریسک وجود انگل بیماری های واگیردار ضرورتا می بایست پساب خروجی یا به اگوی شهری منتقل گردد و یا درون چاه جذبی ریخته شود.
جنس بدنه پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

بدنه دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی می تواند پلی اتیلن و یا فلزی و در برخی موارد که محدودیت فضا وجود دارد کامپوزیت استفاده گردد . از نظر کارشناسان این شرکت بدنه پلی اتیلن مورد استفاده در ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان بدلیل قابلیت دفن درون زمین بدون سازه نگهبان همچنین صرفه اقتصادی دارای ارجحیت نسبت به مابقی مدلها می باشد.

در انتخاب جنس ساخت این پکیج ها نیاز است نکات زیر مد نظر قرار داده شود:

میزان مقاومت بدنه پکیج در مقابل انواع خوردگی توسط عوامل بیرونی یا داخلی
مقاوم بودن پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان از لحاظ سازه ای با توجه به ابعاد مورد نظر پکیج و بارهای گوناگون وارد شده بر آن
امکان ساخت واحدهای مورد نظر برای تصفیه با شکل و فرم طراحی شده.


نحوه حذف AOX در پساب فاضلاب بیمارستانی

ترکیبات هالوژنه آلی که حاصل از واکنش کلر با ترکیبات آلی موجود در فاضلاب می باشند تبدیل به ترکیبات AOX در فاضلاب شده که از جمله مواد خطرناک محسوب می گردند. روش های فیزیکی، شیمیایی و الکتروشیمیایی نیز برای حذف ترکیبات AOX وجود دارد که از لحاظ اقتصادی نیز بصرفه نمیباشد.

به صرفه ترین راهکار، استفاده از تصفیه بی هوازی هست که COD و BOD فاضلابی را بطور کامل از بین میبرد و بطور قابل توجهی Aox را از فاضلاب کاهش میدهد ولی بطور قطعی حذف نمیکند. چرا که این ترکیبات در نتیجه واکنش بین لیگنین باقی مانده از فیبرهای چوب و ترکیبات کلر دار نیز میباشد و تمایل زیادی به ذخیره شدن در محیط زیست میدهد که در علم اکولوژی به آن استتار طبیعت نیز میگویند.

باید متذکر شد که مواد Aox بسیار سرطان زا و خطرناک هستند و اگر پیشگیری نشوند باعث تغییرات ژنتیکی در موجودات در ارتباط با آن میشوند بدین منظور استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب در بیمارستان ها یکی از مقوله های مهم می باشد.


قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان بستگی به میزان فاضلابی دارد که در روز از بیمارستان تولید و به بیرون دفع می گردد و در محدوده 580 میلیون ریال برای بیمارستانی 36 تختخوابی تا 8 میلیارد ریال برای بیمارستان 500 تختخوابی قابل تصور است. برخی از عوامل تعیین کننده قیمت دستگاه های تصفیه پساب بیمارستان به شرح زیر است.

روش یا فرآیند تصفیه فاضلاب که خود به عوامل زیادی از جمله استاندارد خروجی، فضای موجود و … وابسته است.
مقدار دبی فاضلاب بیمارستانی ورودی به سیستم تصفیه
ویژگی ها و آنالیز کیفی فاضلاب
استاندارد پساب خروجی از پکیج تصفیه
انتخاب تجهیزات از نظر نوع و برند
نوع ساخت بدنه پکیج از لحاظ ضخامت ، کیفیت پوشش و همچنین جنس سازه

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان یک سیستم تصفیه فاضلاب کارآمد و موثر برای انواع مراکز درمانی می باشد. استفاده از این سیستم شرایط خاص خودش را دارد. همانطور که می دانید بیمارستان هایی که به شبکه جمع آوری فاضلاب وصل نمی باشند می توانند تصفیه خانه اختصاصی داشته باشند که شرکت مهاب این امکان را فراهم کرده است.

البته باید توجه داشت تصفیه فاضلاب های بیمارستانی اگر به شکل مدیریت نشده انجام شود خطراتی را به دنبال خواهد داشت. زیرا لجن و پسابی که در طی تصفیه فاضلابهای بیمارستانی تولید می شود، می تواند علاوه بر خطرات شیمیایی، خطر بالقوه انتقال بیماری های عفونی را نیز به همراه داشته باشد.

لذا ضرورت دارد که از وضعیت خروجی فاضلاب بیمارستانها اطلاعات دقیق و صحیح داشت. در عین حال باید تمهیدات کافی برای جلوگیری از ورود فاضلاب بیمارستانی بدون تصفیه به محیط زیست اندیشیده و از دفع آنها به آب ها سطحی و زیر زمینی که موجب آلودگی و در نتیجه اشاعه بیماری در بین افراد سالم جامعه می شود جلوگیری شود.



پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان



شرکت مهندسی فراب زیست فراز با سابقه ای طولانی، طراح و سازنده انواع پکیج تصفیه فاضلاب میباشد.

تعریف فاضلاب بیمارستانی و لزوم تصفیه آن

به فاضلابی که از قسمت های مختلف بیمارستان دفع می شود در مجموع فاضلاب بیمارستانی گفته میشود. این فاضلاب شامل فاضلاب بهداشتی، فاضلاب انسانی و مقداری فاضلاب عفونی، آنتی بیوتیک ها و داروهای مختلف می باشد که از آزمایشگاه ها و اتاق های عمل و سایر قسمت های بیمارستان دفع می شود . این پساب ها در نهایت وارد شبکه فاضلاب بیمارستان شده و با فاضلاب بهداشتی انسانی ادغام می شود. در نتیجه فاضلاب بیمارستانی تلفیقی از فاضلاب بهداشتی انسانی و فاضلاب عفونی می باشد.

مقدار فاضلاب عفونی در مقایسه با فاضلاب بهداشتی انسانی بسیار کم تر است و در برخی بیمارستان های عمومی که آزمایشگاه و اتاق عمل ندارند فاضلاب بیمارستان تقریبا همان کیفیت فاضلاب بهداشتی انسانی را خواهد داشت. در مراکز درمانی که این دارای این بخش ها نیز هستند فاضلاب آنها اندکی از لحاظ کیفی از فاضاب بهداشتی انسانی سنگین تر می باشد و غلظت آلاینده ها در آنها بیشتر می باشد.

فاضلاب بیمارستان

تصفیه فاضلاب بیمارستانی در مقایسه با تصفیه انواع فاضلاب های شهری و بهداشتی و انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این دلیل که فاضلاب بیمارستانی علاوه بر آلاینده های موجود در فاضلاب بهداشتی، شامل آلاینده های عفونی نیز می باشد. همانطور که گفته شد این آلودگی ها از قسمت های مختلف بیمارستان همچون آزمایشگاه، اتاق عمل، دیالیز و … وارد فاضلاب میشوند. این آلاینده ها با فاضلاب بهداشتی انسانی ترکیب شده و بار آلی فاضلاب را افزایش می دهد. بنابراین باید گفت که فاضلاب بیمارستانی در مقایسه با فاضلاب بهداشتی سنگین تر بوده و تصفیه آن نیز پیچیده تر خواهد بود.
اجزای تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی مهاب دارای واحدهای زیر می باشد:

تصفیه اولیه : جهت حذف بخشی از مواد آلی و مواد جامد معلق به کار گرفته می شود.

تصفیه بیولوژیکی ثانویه : این مرحله 95 % باکتریها که بیشتر تخم انگلها را بهمراه 90% آلودگی و بخش مهمی از ویروسها به همراه لجن ته نشین شده حذف خواهند کرد. پساب خروجی از تصفیه ثانویه تقریباً عاری از عوامل بیماریزا انگلی خواهد بود ولی هنوز مقادیر مهمی از باکتریها و ویروسها را به همراه خود خواهد داشت.

تصفیه تکمیلی : پساب خروجی از تصفیه ثانویه احتمالاً دارای مواد آلی خواهد بود که جهت گندزدایی مناسب نمیباشد. بنابراین پساب باید فرآیند تصفیه تکمیلی نظیر لاگون را طی کند. اگر زمین کافی و یا شرایط مناسب برای احداث لاگون وجود ندارد می توان صافی ماسه ای تند جهت کاهش جامدات معلق را استفاده کرد.

سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان


مخزن ذخیره لجن (Sewage holding tank) :

لجن انباشت شده در انتهای مخزن ته ­نشینی، توسط پمپ انتقال لجن که به صورت ایر- لیفت پمپ می­باشد، به مخزن ذخیره لجن انتقال داده می­شود. پمپ ایر-لیفت پمپی است که توسط هوا، عمل لیفت و انتقال را انجام می­دهد. خط تغذیه هوای این پمپ، از بلوئرهای هوادهی تصفیه­ خانه تامین می­شود. لجن انباشته شده در این مخزن، در دوره ­های عمدتا چندماهه (بسته به ظرفیت مخزن) باید تخلیه شود. همچنین این می­تواند با پروسه ­های تصفیه تکمیلی (مانند فیلتر پرس)، آبگیری شده و تبدیل به پسماند جامد و خشک شود.

تصفیه لجن :

لجن ناشی از تصفیه فاضلاب بیمارستان جهت اطمینان از حذف بیشتر عوامل بیماریزا نیازمند هضم بی هوازی است. یک روش جایگزین جهت بی خطرسازی لجن حاصل، خشک کردن و سپس سوزاندن آن به همراه زائده های عفونی می باشد. پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی در داخل محوطه بیمارستان سبب تولید لجن خواهد شد که دارای مقادیر زیادی تخم انگل و سایر عوامل بیماریزا می باشد.

مخزن هوادهی (Aeration chamber) :

مخزن یا تانک هوادهی، مهم­ترین بخش پروسه تصفیه بیولوژیکی می­باشد. در این قسمت، هوا توسط بلوئر یا دمنده های هوا، تولید شده و توسط دیفیوزرهای تعبیه شده در کف مخزن، در کل مخزن یا تانک هوادهی به صورت منظم پخش می­شود. هوای تولید شده، سبب می­شود تا باکتری ­های هوازی، توسط آن شروع به فعالیت و تکثیر کرده و پروسه بیولوژیکی تصفیه فاضلاب (تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب) انجام شود. در این مرحله مواد آلی موجود در فاضلاب تجزیه شده و تبدیل به توده ­ها و لخته ­های بیولوژیکی می­شوند.

آشغالگیر (Screen) :

آشغالگیر، در پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی ، جهت جداسازی اجزای بزرگ و آشغال­ های موجود در فاضلاب می­باشد. این آشغالگیر می­تواند به صورت شبکه های فلزی با مش بندی مناسب (آشغالگیر دستی) یا آشغالگیر مکانیکی باشد. عدم جداسازی آشغال­ ها و ذرات و اجزای بزرگ در ورودی فاضلاب، می­تواند سبب آسیب به سایر سیستم های مکانیکی در سایر مراحل تصفیه باشد.

اجزای دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان

مخزن نگهداری پساب و کلرزنی (Disinfection chamber) :

پساب شفاف شده از قسمت ته­ نشینی، توسط ایر لیفت پمپ به مخزن نگهداری پساب انتقال داده می­شود. پمپ ایر لیفت پمپی است که توسط هوا، عمل لیفت و انتقال را انجام می­دهد. خط تغذیه هوای این پمپ، از بلوئرهای هوادهی تصفیه­ خانه تامین­ می­شود. در این قسمت پساب جهت کلرزنی ، به قسمت کلرزنی به صورت ثقلی منتقل می­شود.

سیستم تامین هوا ، دمنده هوا (Blowers) :

تامین هوای مورد نیاز جهت انجام پروسه تصفیه بیولوژیکی، توسط دمنده ها یا بلوئرهای هوادهی می­باشد. مهم ترین پارامتر در انتخاب بلوئر مناسب، میزان ظرفیت تولید هوا (مترمکعب در ساعت)، و فشار مورد نیاز جهت انتقال هوا ( حداکثر ارتفاع مخازن هوادهی) می­باشد. بلوئرهای هوادهی به دو صورت ساید چنل جهت ظرفیت­های پایین تر و روتز بلوئر (دمنده­هایی با قدرت بالا) می­باشند.

مخزن ته نشینی (Sedimentation chamber) :

در مخزن ته­ نشینی، لخته ­های بیوژیکی تولید شده در تانک یا مخزن هوادهی، در سطح انتهای مخزن ته ­نشین شده و پساب شفاف شده از خروجی بالای مخزن (وی-ناچ)، خارج می­شود. درصورت طراحی مهندسی و صحیح سیستم تصفیه خانه و اجرای دقیق تصفیه خانه، BOD پساب خروجی بهداشتی، در این قسمت به کاهش بالای 90 درصد خواهد رسید.

مخزن نگهداری پساب و کلرزنی (Disinfection chamber) :

جهت کلرزنی و گندزدایی فاضلاب بیمارستان از این مخزن می­توان استفاده کرد . در این قسمت توسط پکیج کلرزن، کلر به صورت هیپوکلرید سدیم یا کلسیم، به پساب تزریق می­شود. در مخزن کلرزن عمدتا توسط صفحات جداگر، طول مسیر حرکت جریان ترکیبی مایع، افزایش می­یابد. همچنین در برخی سیستم­های اجرایی، کلر به خط لوله مارپیچ شکل تزریق می­شود.

ساختار دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی

پمپ انتقال لجن (Sewage pumps) :

پمپ انتقال لجن عمدتا ایر-لیفت پمپ می­باشد. پمپ ایر-لیفت پمپی است که توسط هوا، عمل لیفت و انتقال را انجام می­دهد. خط تغذیه هوای این پمپ، از بلوئرهای هوادهی تصفیه­ خانه تامین می­شود

لوله های انتقال هوا و لجن و تجهیزات جانبی :

شامل پایه های نگهدارنده و تمامی لوله کشی هایی است که بمنظور انتقال هوای تولیدی توسط بلوئر، انتقال لجن و … می بایست توسط تیم نصب انجام گیرد .

تابلو برق :

تابلو برق جهت کنترل اجزای الکترومکانیکال و برقی تصفیه­ خانه می­باشد. این تابلو توسط مهندسین متخصص برق، متناسب با توان اجزای برقی و تعداد آنها، طراحی و اجرا می­شود. مهم ترین اجزای الکترومکانیکال تصفیه خانه بلوئرهای هوادهی و پمپ­ ها می­باشند.

کلریناتور (Chlorinator) :

جهت رساندن مقادیر میکروبی به آن حدی که در طبیعت وجود دارد پساب خروجی از تصفیه تکمیلی باید فرآیند کلرزنی تا نقطه شکست را نیز پشت سر بگذارد. گندزدایی ممکن است با دی اکسید کلر(بسیار کارآمد) هیپوکلرید سدیم یا گاز کلر انجام گیرد. سایر گزینه ها شامل روش هایی نظیر استفاده از اشعه ماوراء بنفش می باشد.

گندزدایی پساب خروجی به ویژه در نقاطی که پساب به مناطق ساحلی وارد میگردد که محل زیست سخت پوستان میباشد و مردم منطقه عادت به خوردن سختپوستان به صورت خام دارند با دقت و نظارت بیشتر ضروری تر می باشد.

پکیج کلرزن یا سیستم کلریناتور ، شامل اجزای اصلی زیر می­باشد:

مخزن جهت ترکیب پودر کلر (هیپو کلرید کلسیم یا سدیم) با نسبت تعیین شده با آب، و تولید مایع کلر
پمپ تزریق کلر مایع تولید شده
میکسر و پروانه و شافت جهت همزنی و تولید مایع کلر

مزایای دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان

از مزایای پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مصرف انرژی پایین بدلیل استفاده از تجهیزات با کیفیت در تولید
قابلیت ارتقاء بدلیل طراحی خاص و باز گذاشتن مسیر ارتقاء تجهیزات
قابل حمل بودن و جابجایی راحت در صورت ضرورت و ایجاد تغییر در واحد های مختلف بیمارستان
اشغال سطح خیلی کم و در صورت استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن تقریبا زیر زمینی بودن دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان (به دلیل طراحی خاص و ویژه)
عدم ایجاد بو بخاطر تصفیه فاضلاب پیشرفته
شکل ظاهری مناسب در پکیج هایی که بصورت فلزی یا پلی اتیلنی تولید می گردد.

مزایای پکیج تصفیه پساب بیمارستان

علاوه بر پکیج های تصفیه فاضلاب در بیمارستان می توان از سیستم های بی هوازی با قیمت کمتر و نهایتا کیفیت پساب خروجی پایین تر استفاده نمود. در این صورت بدلیل ریسک وجود انگل بیماری های واگیردار ضرورتا می بایست پساب خروجی یا به اگوی شهری منتقل گردد و یا درون چاه جذبی ریخته شود.
جنس بدنه پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی

بدنه دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی می تواند پلی اتیلن و یا فلزی و در برخی موارد که محدودیت فضا وجود دارد کامپوزیت استفاده گردد . از نظر کارشناسان این شرکت بدنه پلی اتیلن مورد استفاده در ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان بدلیل قابلیت دفن درون زمین بدون سازه نگهبان همچنین صرفه اقتصادی دارای ارجحیت نسبت به مابقی مدلها می باشد.

در انتخاب جنس ساخت این پکیج ها نیاز است نکات زیر مد نظر قرار داده شود:

میزان مقاومت بدنه پکیج در مقابل انواع خوردگی توسط عوامل بیرونی یا داخلی
مقاوم بودن پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان از لحاظ سازه ای با توجه به ابعاد مورد نظر پکیج و بارهای گوناگون وارد شده بر آن
امکان ساخت واحدهای مورد نظر برای تصفیه با شکل و فرم طراحی شده.


نحوه حذف AOX در پساب فاضلاب بیمارستانی

ترکیبات هالوژنه آلی که حاصل از واکنش کلر با ترکیبات آلی موجود در فاضلاب می باشند تبدیل به ترکیبات AOX در فاضلاب شده که از جمله مواد خطرناک محسوب می گردند. روش های فیزیکی، شیمیایی و الکتروشیمیایی نیز برای حذف ترکیبات AOX وجود دارد که از لحاظ اقتصادی نیز بصرفه نمیباشد.

به صرفه ترین راهکار، استفاده از تصفیه بی هوازی هست که COD و BOD فاضلابی را بطور کامل از بین میبرد و بطور قابل توجهی Aox را از فاضلاب کاهش میدهد ولی بطور قطعی حذف نمیکند. چرا که این ترکیبات در نتیجه واکنش بین لیگنین باقی مانده از فیبرهای چوب و ترکیبات کلر دار نیز میباشد و تمایل زیادی به ذخیره شدن در محیط زیست میدهد که در علم اکولوژی به آن استتار طبیعت نیز میگویند.

باید متذکر شد که مواد Aox بسیار سرطان زا و خطرناک هستند و اگر پیشگیری نشوند باعث تغییرات ژنتیکی در موجودات در ارتباط با آن میشوند بدین منظور استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب در بیمارستان ها یکی از مقوله های مهم می باشد.


قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستان بستگی به میزان فاضلابی دارد که در روز از بیمارستان تولید و به بیرون دفع می گردد و در محدوده 580 میلیون ریال برای بیمارستانی 36 تختخوابی تا 8 میلیارد ریال برای بیمارستان 500 تختخوابی قابل تصور است. برخی از عوامل تعیین کننده قیمت دستگاه های تصفیه پساب بیمارستان به شرح زیر است.

روش یا فرآیند تصفیه فاضلاب که خود به عوامل زیادی از جمله استاندارد خروجی، فضای موجود و … وابسته است.
مقدار دبی فاضلاب بیمارستانی ورودی به سیستم تصفیه
ویژگی ها و آنالیز کیفی فاضلاب
استاندارد پساب خروجی از پکیج تصفیه
انتخاب تجهیزات از نظر نوع و برند
نوع ساخت بدنه پکیج از لحاظ ضخامت ، کیفیت پوشش و همچنین جنس سازه

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 122
  • بازدید کلی : 4538
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی